Atacada una de les participants del taller de noviolència a Guatemala

NOVIOLÈNCIA ACTIVA. Una de les participants del taller de noviolència, que Nova-innovació Social imparteix a Guatemala a través de l’equip de NOVACT, ha estat atacada. Un acte que visibilitza la situació actual del país d’Amèrica Llatina, i les pressions que pateixen els defensors i activistes dels drets humans.

Yolanda Oquelí, líder de la resistència contra la mineria de l’or en San José del Golfo y San Pedro Ayampuc, va ser víctima d’un atemptat la passada tarda del dimecres 13 de juny. Va rebre trets de bala quan es dirigia en cotxe des de les terres de La Puya, cap a la seva casa. Els atacants desconeguts varen travessar en la carretera una motocicleta impedint el pas de l’activista, moment que aprofitaren per disparar.

La líder participava en un taller sobre Resistència Noviolenta, impartit en col·laboració amb UDEFEGUA  i Protection International , dirigit a defensors dels drets humans de Guatemala. Precisament, es per exercir el seu dret a defendre els drets humans de forma noviolenta pel que ha estat atacada.

Yolanda Oquelí, junt a altres líders del moviment antiminer de la zona nord metropolitana, ha rebut nombroses intimidacions i amenaces per part de funcionaris de les empreses Servicios Mineros de Centro Amèrica S.A., que desenvolupen la seva gestió en San José del Golfo, baix la direcció del Coronel Luís Aguirre, el Coronel Mario Figueroa Archila i el Coronel Arias Méndez.

De fet, dies abans de l’atac a Oquelí, ella i altres líders antiminers varen presentar diverses denuncies al Ministeri Públic per intimidacions, amenaces i criminalització per exercir el seu dret de resistència pacífica.

Es ben conegut en la zona que l’empresa Servicios Mineros es dedica a dividir i amenaçar a la població dels municipis on s’ha plantejat una forta resistència a la instal·lació de projectes miners d’or com l’anomenat Progreso VII Derivada (La Puya), localitzat en el municipi de San Pedro Ayampuc, amb Selvin Antonio Morales Valdez, ex-director de Mineria del Ministeri d’Energia i Mines, com a representant.

Així, des de Guatemala els i les activistes ens han fet arribar aquest manifest “ante este repudiable crimen”:

Es inaceptable que el gobierno apoye y tolere a compañías mineras que pretenden imponer sus proyectos por medio de amenazas, intimidación y violencia contra mujeres y hombres que ejercen su legítimo derecho a la resistencia pacífica y legal contra actividades extractivas, que atentan contra la vida, la integridad física y la moral, el derecho a un ambiente sano y seguro y el derecho humano al agua.

Exigimos a las instancias del sistema de justicia su inmediata intervención para que investiguen este vil ataque a Yolanda Oquelí e identifiquen a los autores intelectuales y materiales de este hecho para que sean sancionados de acuerdo a su responsabilidad por este acto criminal.

Demandamos al poder ejecutivo que ponga un alto a su política de entregar a empresas mineras nuestro territorio y bienes naturales sin llevar a cabo la debida consulta previa, libre e informada a las poblaciones afectadas sobre las consecuencias que conllevan este tipo de proyectos, tal como lo exigen el Código Municipal y el Convenio 169 de la OIT. La persistencia del gobierno de la mano dura en imponer autoritariamente estos proyectos extractivos esta llevando a nuestro país a una situación de violencia represiva que resulta absolutamente inaceptable.

Exigimos a los organismos responsables de velar por el respeto a los derechos humanos que se tomen medidas inmediatas de protección efectiva para garantizar la vida de la lidereza y defensora de derechos humanos: Yolanda Oquelí.

Que se emitan medidas de protección a las comunidades del municipio de San Jose el Golfo y San Pedro Ayampuc que permanecen a inmediaciones de las instalaciones del proyecto Minero Progreso VII Derivada (la Puya), pues ellas y ellos están ejerciendo su derecho constitucional enunciado en el ARTICULO 45 de la Constitución Política de la República de Guatemala.

“Es legítima la resistencia del pueblo para la protección y defensa de los derechos y garantías consignados en la Constitución.

Esta resistencia pacífica está siendo ejercida por hombres, mujeres niños y niñas, católicos, evangélicos, laicos, población indígena y campesina, comerciantes, agricultores e intelectuales que en ningún momento han sido consultados sobre la instalación de proyectos mineros. Las personas que resisten ante este tipo de proyectos identifican con claridad los riesgos que la actividad minera representa para sostener una vida digna.

Repudiamos la violencia contra Yoli y las comunidades en resistencia que se han destacado por su valor y decisión en defensa de la vida, el agua y su territorio. Nos solidarizamos con la familia de Yoli y con el valeroso pueblo de San José del Golfo y San Pedro Ayampuc que están dando un ejemplo de dignidad con su lucha pacífica y legal contra la imposición autoritaria del gobierno y las empresas mineras.

¡Todos somos Santa Cruz Barillas!

¡Todos somos La Puya!

¡Todos somos Yolanda!

Guatemala, martes 13 de junio de 2012. Colectivo Ecologista MadreSelva

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *


Projectes i campanyes

BC
delibera

Iniciatives socials

EducarxTransformar

Educar per Transformar

Mai més una bombolla

Mai més una bombolla

Vídeo destacat

Compareixença d'Ada Colau al Congrés dels Diputats



Què fem

Col·laborem amb


Categories